Thursday, April 26, 2007

Higher Education Scholarship Project.

General background
The Government to provide the basic education to high land people [Remote area] . To start at grade 1-9 , after that less of child and youth able to study in higher education, some youth go to work in Town then become to labors and was pressed with the price, at lest they be change to human commerce. Other wise a necessary to open an opportunity to them for studying in Vocational college and University, when they graduates in their education with full of skill, experience in Social, cultural then they will return to their communities to help in education, social and cultural development by abilities.

Comment1
I graduated in English teacher Degree in Rachaphat University and got fully of my dream and thank you every one who helped me got the scholarship in this project. I stayed 4 years in accommodation as special are English, computer, organic agriculture and general culture cause, it gave me a lot of experience. Every friends got a knowledge and experience the same me, we helped and worked together but when we finished in education have separated to go to help children youth inopportunity people in remote communities. For me have to help our students who enter in the project and try to develop our Foundation. [Nook] Foundation staff

Comment2
I am very satisfied that the children and youth interesting in learning and seeing the education values, they want to learn in high level school then come back to develop the community. Always their parents help the school and push their children have to go to learn. However, how to find a good way to provide higher education for them. [Watit] TBCAF chairman

Location time people
Bann Pha dei Dormitory Moo 4, PhrathatPhadang sub district, Mae sot district, TAK, started on May 2002, there are 3 students graduated in University , 5 students in Vocational college . Now there are 11 students in Dormitory. โครงการการศึกษาต่อเนื่อง

การจัดการศึกษาบนพื้นที่สูงของภาครัฐส่วนมากเป็นการศึกษาภาคบังคับ (ป . 1 ถึง ม. 3) จากนั้นเด็กและเยาวชนส่วนน้อยมากที่ได้ศึกษาต่อในระดับที่สูงขึ้น บางส่วนลงไปหางานทำในเมือง จึงเกิดแรงงานเด็กและถูกเอารัดเอาเปรียบด้านค่าแรง สุดท้ายถูกปรับเปลี่ยนเป็นระบบการค้ามนุษย์ขึ้นมา ดังนั้นจึงจำเป็นต้องเปิดโอกาสให้เด็กและเยาวชนได้รับการศึกษาในระดับวิทยาลัยการอาชีพถึงขั้นระดับอุดมศึกษา เมื่อเขาจบการศึกษา พร้อมทักษะแต่ละด้าน มีประสบการณ์ในสังคม วัฒนธรรมเมือง แล้วจะได้กลับเข้าสู่ชุมชนตนเอง ช่วยเหลือและพัฒนาการศึกษา สังคมด้านอื่นๆตามความสามารถ ความถนัดของแต่ละคน

ฉันจบปริญญาตรีด้านการศึกษาตามความคาดฝันแล้ว ขอขอบคุณองค์กรมากที่ช่วยฉันได้อยู่ในโครงการ จากการดำเนินชีวิต 4 ปี ในหอพักได้เรียนภาษาอังกฤษ คอมพิวเตอร์ การเกษตร และวัฒนธรรมที่หลากหลาย สร้างประสบการณ์ให้ฉันมาก เพื่อนๆทุกคนได้รับความรู้และประสบการณ์เช่นเดียวกับฉัน เราอยู่กันด้วยความรักช่วยเหลือเกื้อกุลซึ่งกันและกัน เมื่อเรียนจบแล้วต่างคนต่างแยกย้ายกันไปช่วยเหลือเด็ก เยาวชน ผู้ด้อยโอกาสในชุมชนห่างไกลตามความถนัด ความเหมาะสมที่แต่ละคนได้เรียนรู้มา ส่วนฉันจะช่วยเหลือน้องๆที่เข้ามาอยู่ในโครงการต่อไปและจะพยายามพัฒนาองค์กรให้เจริญก้าวหน้าเพื่อตอบสนองความต้องการของชุมชนและความใฝ่ฝันของตนเองที่มีไว้มานาน น.ส.ดาราณี คีรีนนทชัย (Nook) เจ้าหน้าที่มูลนิธิฯ

ผมมีความภาคภูมิใจมากที่เด็กและเยาวชนมีความสนใจใฝ่หาความรู้ รู้ถึงคุณค่าของการศึกษา อยากเรียนในระดับสูงๆแล้วกลับมาช่วยเหลือชุมชนผู้ด้อยโอกาส ผู้ปกครองเองเริ่มส่งเสริมบุตรหลานเข้าถึงการศึกษา และช่วยเหลือโรงเรียนมาตลอด แล้วเราจะมีแนวทาง วิธีการให้พวกเขาเข้าถึงการศึกษาที่สูงขึ้นได้อย่างไร นายวาทิต หทัยภัสสร ประธานมูลนิธิฯ

1.หอพักบ้านพะเด๊ะ หมู่ที่ 4 ตำบลพระธาตุผาแดง อำเภอแม่สอด จังหวัดตาก
เริ่มดำเนินการเมื่อเดือนพฤษภาคม ปีการศึกษา 2545
นักศึกษาจบปริญญาตรี 3 คน ปวช.การบัญชี 1 คน ปวช.ช่างยนต์ 3 คน ปวช.ไฟฟ้า 1 คน
ปัจจุบันกำลังเรียนอยู่ 11 คน
2. หอพักพระพร หมู่ที่ ต. แม่ระมาด อ.แม่ระมาด จ.ตาก
เริ่มดำเนินการเมื่อเดือนพฤษภาคม ปีการศึกษา 2549
นักเรียนมีจำนวนทั้งหมด 28 คน

高等教育獎學金計畫

背景概述:
雖然公部門政策為偏遠山地居民提供的9年國民教育,但很少年輕人能夠順利完成基礎教育,有些前往城鎮謀生,成為收入微薄的勞工與被剝削的勞動力,更難有機會可以繼續深造。這些部落青年們需要職業學校與大學的就學機會,畢業後才能具備充分的技能、社會與文化經驗回來發展社區的教育、社會和文化。

經驗分享一:
感謝所有幫助我取得高等教育獎學金的人,我已完全實踐我的夢想,從Rachaphat省立大學畢業了,我主修英語教學。四年的大學宿舍生活讓我和有英語、電腦、有機農業與文化研究等專長的學生互動密切,使我獲益良多。我在這裡結交的每個朋友都和我一樣擴充了學識,我們相互扶持,一同努力。完成學業後,大家分赴偏遠地區為弱勢的兒童服務。至於我,則負責協助學生參與這項獎學金計畫,為我們基金會的營運發展而努力。 (Nook,TBCAF基金會職員)

經驗分享二:
我非常樂見年輕一代熱衷於學習並了解教育的重要性。他們渴望接受高等教育,學成後回饋鄉里。家長們也熱心於校務,並督促他們的小孩努力求學。然而,該如何做才能增加他們繼續深造的機會呢?始終也是我們所堅持和努力的目標。(Watit,TBCAF基金會執行長)

計畫執行情況:
Bann Pha dei學生宿舍自2002年五月起算,有三位學生從大學畢業,五位學生從職業學校畢業。目前宿舍有十一位學生。

1 comment:

รับแปลเอกสาร said...

สิ่งที่คุณทำอยู่เป็นสิ่งที่มีค่าอย่างมาก ขอเป็นกำลังใจให้ครับ